ورود و ثبت نام

زیاد میخوابم چکار کنم؟

در این مقاله قصد داریم تا شما را با راهکار های رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن آشنا کنیم.با ما همراه باشید؛    تابحال شده است که در هنگام مطالعه خمیازه بکشید و احساس خواب آلودگی شدیدی کنید؟ بله، قطعا شده است! خواب آلودگی در هنگام مطالعه نه تنها راندمان مغز ما را پایین می آورد، بلکه […]
در این مقاله قصد داریم تا شما را با راهکار های رفع خواب آلودگی هنگام درس خواندن آشنا کنیم.با ما همراه باشید؛
 

 تابحال شده است که در هنگام مطالعه خمیازه بکشید و احساس خواب آلودگی شدیدی کنید؟ بله، قطعا شده است! خواب آلودگی در هنگام مطالعه نه تنها راندمان مغز ما را پایین می آورد، بلکه باعث می شود که مطالبی که تا به اینجا مطالعه کردیم را هم فراموش کنیم.

 به همین علت ما باید سعی کنیم که چاره ای برای رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه پیدا کنیم.

پیشتر در مورد عواملی که باعث خستگی مغز هنگام مطالعه می شوند صحبت کردیم و چند مورد از مهمترین عوامل را بررسی کردیم.

 از آنجایی که خواب آلودگی معمولا ناشی از همین خستگی مغز است، امروز تعدادی راه حل برای رفع این مشکل به شما معرفی خواهیم کرد.

 

شاید برایتان جالب باشد: تکنبک های طلایی مدیریت زمان سر جلسه کنکور
 

رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه به کمک خوراکی ها

یکی از راههای جلوگیری رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه استفاده از مواد غذایی است که ما را سرحال نگه می دارند و باعث می شوند که احساس خستگی و خواب آلودگی نداشته باشیم.

 کافئین

کافئین یک محرک قوی است که با تحریک سلول های مغز ما به ما کمک می کند  که در هنگام مطالعه با خواب آلودگی خود مبارزه کنیم. قهوه یک منبع خوب برای بدست آوردن کافئین است و نوشیدن قهوه می تواند به عملکرد مغز ما نیز به طور کلی کمک کند. اگرچه مصرف قهوه و کافئین برای مغز ما مفید است، اما نباید در مصرف آن زیاده روی کنید. مصرف بیش از اندازه کافئین موجب تحریک سلول های مغزی شده و تمرکز ما را کاهش می دهد. بهتر است بجای اینکه یک لیوان قهوه پر کافئین را یکجا بنوشید، آنرا در طول روز و در چند وعده میل کنید.  

 

 پروتئین ها

 

پروتئین ها از مهمترین مواد غذایی برای بدن ما هستند و کمبود پروتئین در بدن ما می تواند بسیاری از فعل و انفعالات بدن را مختل کند. سعی کنید در رژیم غذایی روزانه تان مقدار مناسبی از پروتئین ها را قرار دهید. در مقابل هم تا می توانید از غذاهای چرب و شکر دوری کنید. غذاهای چرب بدن به شما حس کرختی و خواب آلودگی می دهند و باعث می شوند که در هنگام مطالعه خوابتان بگیرد. از طرفی شکر و غذاهایی که با شکر درست می شوند(شیرینی، کیک) به یک باره قند خون و انرژی شما را افزایش می دهند و بعد از مدتی دوباره این انرژیبه شدت کاهش می یابد. این عملکرد سینوسی باعث خستگی مغز و در نتیجه احساس خواب آلودگی هنگام مطالعه می شود.

بهتر است برای بالانس کردن میزان قند خون خود از شکر طبیعی موجود در میوه هایی مثل پرتقال یا سیب استفاده کنید و برای بالا بردن سطح انرژی از مواد پروتئینی و غذاهایی که با آرد جو درست میشوند بهره ببرید. 

 

شاید برایتان جالب باشد: تغذیه ای مناسب برای دانش آموزان کنکوری
 

 

 گروهی مطالعه کنید

یکی دیگر از بهترین روش ها برای مقابله با خواب آلودگی، مطالعه گروهی است. برای اینکار شما باید از یک یا چند نفر از دوستانتان بخواهید که همراه با شما همان مطلب یا مطالب دیگری را مطالعه کنند. سپس هرگاه احساس خستگی یا خواب آلودگی کردید، کافیست به بحث و گفتگو با دوستتان بپردازید. اگر مطلب یکسانی را مطالعه می کرددی از او بخواهید که نظراتش را در مورد آن مطلب بگوید و سپس خودتان نیز نظراتتان را بیان کنید. این کار به یادگیری و بخاطر سپردن مطالب هم بسیار کمک می کند و در حقیقت مثل یکی از روش های خلاصه نویسی می تواند به شما در مرور نکاتی که مطالعه کردید کمک کند.

اما اگر مطالب هم یکسان نبود، باز هم می توانید از این کار سود ببرید چرا که شنیدن مطالب جدید علاوه بر حذاب بودن، می تواند خستگی را از ذهن شما بگیرد و از یکنواخت شدن موضوع جلوگیری کند.

 آدامس بجوید

بله، آدامس جویدن هم می تواند برای شما مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که آدامس جویدن باعث افزایش سرعت گردش خون در سر شده و بدین ترتیب موجب خونرسانی بهتر به مغز می شود. همچنین اگر شما همیشه در حین مطالعه آدامس یجوید، این کار شما باعث شکل گرفتن یک الگوی رفتاری در ذهن شما شده و علاوه بر رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه، می تواند به شما در بخاطر سپردن و یاد آوری مطالب هم کمک کند. 

 استراحت های کوتاه در حین مطالعه

مطالعه کردن برای ساعت های متوالی می تواند مغز شما را به شدت خسته کرده و عملکرد آنرا کاهش دهد. به همین دلیل بهتر است در حین مطالعه هریک ساعت یکبار به خودتان حداقل بین ۵ تا ۱۰ دقیقه و یا هر دوساعت حداقل ۱۵ دقیقه استراحت کنید.

استراحت های کوتاه مغز ما را برای ادامه فعالیت آماده می کنند. همچنین شما میتوانید در بین این ساعات ۳۰ تا ۶۰ دقیقه چرت بزنید. چرت زدن های کوتاه روزانه علاوه بر مغز برای همه اعضای بدن بسیار مفید است. بهتر است در طول زمان استراحت خود در معرض هوای آزاد قرار بگیرید و اکسیژن تازه به مغز خود برسانید.

نرمش کردن هم میتواند گزینه خوبی باشد چرا که نشستن بدون وقفه علاوه بر خسته کننده بودن می تواند به بدن شما نیز آسیب برساند.

رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه با اصلاح رفتار ها علاوه بر مواد غذایی، اصلاح رفتار ها و ترک یکسری عادات بد می تواند به رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه کمک بسیاری کند. تغییر عادات اگرچه مشکل است اما به طرر شگفت انگیزی موثر نیز هست.

 

شاید برایتان جالب باشد: امتحانات مدرسه یا کنکور سراسری: برای کدوم بخونم؟
 

و جمع بندی؛

 رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه یکی از مهمترین چالش هایی است که ما هنگام خواندن یک متن یا کتاب با آن روبرو هستیم. اما یادتان نرود که علاوه بر مطالب گفته شده، خواب کافی و نوشیدن آب به میزان لازم هم به شدت بر روی عملکرد مغز تاثیر می گذارد و می تواند از خواب آلودگی شما هنگام مطالعه جلوگیری نماید.

 

                                   گروه علمی آموزشی اندیشه

شما این فرصت را دارید، با تکمیل فرم زیر، قبل از انتخاب دوره آموزشی مناسب خود، از مشاوره رایگان کارشناسان آموزشی گروه علمی آموزشی اندیشه استفاده نمائید.

    مشاوران
    گروه علمی آموزشی اندیشه

    پاسخگوی شما هستند

    نظرات

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *