ورود و ثبت نام

نیمسال دوم 1400 را چگونه شروع کنم؟

نیمسال دوم هم شروع شده و امتحانات نوبت اول مدارس به پایان رسیده،دقیقا در همین بازه زمانی حساس و مهم هست که اهمیت برنامه ریزی برای نیمسال دوم کنکور بیشتر می شود.ما در این مقاله سعی داریم تمامی مسائلی که در ابتدای شروع مطالعه کنکور نیمسال دوم که برای یک کنکوری حائز اهمیت است را […]

نیمسال دوم هم شروع شده و امتحانات نوبت اول مدارس به پایان رسیده،دقیقا در همین بازه زمانی حساس و مهم هست که اهمیت برنامه ریزی برای نیمسال دوم کنکور بیشتر می شود.ما در این مقاله سعی داریم تمامی مسائلی که در ابتدای شروع مطالعه کنکور نیمسال دوم که برای یک کنکوری حائز اهمیت است را مورد بررسی قرار دهیم.

 

زحمتی در خور هدف کشیدن برای موفقیت در نیمه ی دوم

هر هدفی بهایی دارد و برای رسیدن به آن هدف باید بهای آن را پرداخت و این بها را ما تعیین نمی کنیم. تقریبا می توان با قاطعیت گفت که رسیدن به رشته های پرطرفدار کنکور را همه می خواهند ولی فقط کسی که بهای آن را پرداخت می کند به آن می رسد و بهای آن هم مطالعه با کمیت و کیفیت مطالعه زیاد است به خصوص هر چه از شروع نیمسال دوم به زمان برگزاری کنکور 1400 نزدیک تر شویم.

 

مشکل بزرگ پشت کنکوری ها برای کنکور

پشت کنکوری ها به این خاطر که کل تایم خود را در منزل هستند بدون اینکه در کلاس های آنلاین مدارس شرکت کنند بیشتر درگیر اتفاقات منزل می شوند و این باعث حواس پرتی آن ها می شود و اکثر این افراد برای شروع مطالعه، نقطه عطف یا پاداش تعیین می کنند مثلا به خود می گویند: “اول یک سریال ببینم تا حالم بیاد سرجاش بعد برم درس بخونم “

در واقع ما به این کار باج دادن می گوییم. باج دادن با پاداش فرق می کند. فرد باید با خودش عهد ببندد که اگر امروز را عالی درس خواند به عنوان پاداش در اخر شب می تواند سریال مورد علاقه اش را ببیند .

پشت کنکوری ها باید بدانند که سال های گذشته هم این بهانه ها باعث شد نتیجه ی مورد نظر خود را نگیرند پس با اراده و جدیت بیشتری باید تلاش کنند.

 

شاید برایتان جالب باشد: راهکار های مهار بی دقتی سر جلسه آزمون
 
 

کم کاری به بهانه بریدن در میانه سال کنکور

کنکور دوی ماراتون نیست و اگر فرد از ابتدا با قدرت مطالعه کند هرگز کم نمی آورد چون به دنبال مطالعه انگیزه و اعتماد به نفس فرد افزایش پیدا می کند و احتمال جا زدن در او کمتر می شود پس فرد باید از ابتدا قوی شروع کند و تا دقیقه 90 کنکور قوی ادامه دهد.

حالا که نیمسال اول تمام شده در کنار مرور مباحث و دروس نیمسال اول کنکور باید به شروع قوی نیمسال دوم کنکور سراسری نیز اهمیت دهید.

 

ثبت نام ازمون های غیرحضوری برای نیم سال دوم

بعضی از افراد به علت مشکل مالی ترجیح می دهند دفترچه آزمون را تهیه کنند و در منزل از خود امتحان بگیرند اما باید گفت آزمون غیر حضوری از لحاظ داشتن تعهد برای فرد بهتر است پس فرد اگر از نظر مالی مشکلی ندارد بهتر است در آزمون ها ثبت نام کند و در موعد مقرر در آزمون ها شرکت کند و به مطالعه خود جهت دهد.

 

کیفیت مطالعه یا کمیت مطالعه؟

در سال کنکور،کیفیت و کمیت به یک اندازه مهم هستند و فردی موفق می شود که علاوه بر کیفیت، ساعات مطالعه بالا نیز داشته باشد.

برای سنجش کیفیت مطالعه، بهتر است رکوردهای قبلی را ثبت کنیم و رکوردهای جدید را با آنها مقایسه کنیم به خصوص در تست زنی کنکور یا از مشاور کمک بگیریم و ببینیم که عملکردمان در مطالعه های بعدی،ارتقا پیدا کرده یا خیر.

 

شاید برایتان جالب باشد: زیاد میخوابم چکار کنم؟
 
 

انتخاب منابع برای نیمسال دوم کنکور و جمع بندی

موضوعی که هر ساله باعث عقب افتادگی افراد زیادی در کنکور می شود انتخاب منابع است.اما باید گفت که بالای ۸٠٪ منابع مشابه هم هستند و این فقط تبلیغات است و هر فرد با توجه به سلیقه و نحوه ارتباط گرفتن با قلم و آموزش نویسنده اقدام به تهیه منابع کند.

و نکته ای که مهم است این است که هرساله تمامی داوطلبان کنکور بسیاری از منابع موجود در بازار را تهیه می کنند اما آن چه که مهم است روش استفاده از منبع و کیفیت مطالعه است.

البته در دو مطلب بهترین منابع کنکور و همچنین بهترین و کامل ترین منابع جمع بندی کنکور به بررسی منابع پرداخته ایم.

 

مطالعه بی قید و شرط در نیمسال دوم کنکور سراسری

همان طور که هر آدمی علاقۀ قلبی به پدر و مادر خود دارد و این علاقه مشروط به شرایط یا رفتار خاصی از سوی آنها نیست، باید در درس خواندن هم همین رفتار را داشته باشد. یعنی تحت هر شرایطی درس بخواند و برای درس خواندن شرایط خاصی را قائل نشود.

تا وقتی به دنبال شرایط ایده آل برای شروع یا ادامه دادن باشید تنها چیزی که نصیب شما میشود اهمال کاری کنکور بیشتر از پیش است.

 

اهمیت مسائل روانشناختی در موفقیت یک کنکوری

می توان گفت مهمترین مساله در زمینه کنکور مسائل روانشناختی می باشد که شامل داشتن اعتماد به نفس، اعتماد به منابع، آزمون، معلم و مشاور می باشد. در واقع فرد باید ابتدا در ذهن خود یک کنکوری موفق باشد تا مطالعه اش مفید و هدفمند باشد.

اگر در طول مسیر به طور مداوم به منابع، مشاور، آزمون یا دبیران خود شک کند علاوه بر کاهش کیفیت مطالعه دچار آشفتگی ذهنی خواهد شد و میتوان گفت بدون برطرف کردن مسائل روانشناختی،  شانس موفقیت فرد بسیار کم می شود.

 

شاید برایتان جالب باشد: تکنیک های طلایی مدیریت زمان سر جلسه کنکور
 
 

علت سختی کنکور چیست؟

بسیاری از داوطلبان در طول سال به حل سوالات کنکورهای سالهای قبل می پردازند،و مدام از ما سوال می پرسند که “این سوالات که سخت نیستند!”. پس چرا بعد از کنکور خیلی از داوطلبان از سختی سوالات گله می کنند؟!

در جواب باید گفت که سختی کنکور در جامع بودن آن است، یعنی باید به تعداد زیادی از مباحث در زمانی محدود، پاسخ دهیم،که به تسلط زیادی نیاز دارد،که این تسلط به تدریج و در طول زمان بدست می آید و یکی از بهترین راه هایش،حل تست به تعداد زیاد است، اما باید به این نکته    توجه داشت که این تست ها باید در طول زمان زده شوند تا تاثیر داشته باشند 

 

اهمیت ماه های آخر برای مطالعه کنکوریها

همان گونه که در شب های امتحان افزایش کیفیت مطالعه اتفاق می افتد و فرد در هر ساعت به اندازه چندین روز مطالعه و پیشروی می کند، ماه های پایانی هم شب امتحان کنکور محسوب می شود و فرد می تواند جبران عقب ماندگی از برنامه ی آزمون و ضعف هایش در ماه های قبل بپردازد.

 

جلو زدن از بودجه بندی آزمون ها در ترم دوم آزمون سراسری

بعضی از داوطلبان کنکور علی الخصوص آن هایی که پایه خوبی دارند یا کلاسی که در آن شرکت دارند از مباحث آزمون جلوتر می باشند و زودتر از بازه زمانی آزمون به بودجه بندی رسیده اند، تمایل دارند که کار بیشتری به نسبت بودجه آزمون انجام دهند و سریعتر بودجه بندی کنکور 99 را جمع کنند.

هر چه به تاریخ کنکور نزدیک تر میشویم این عجله بیشتر میشود اما باید به این نکته ی حیاتی توجه کرد که این جلو زدن از برنامه آزمون منوط به تسلط کامل روی مباحث همین آزمون و داشتن تراز خوب در آزمون ها است. چون چیزی که در کنکور مهم است تسلط است.

انگیزه درونی یا بیرونی؟

بسیاری از کنکوری ها در سال کنکور به دنبال انگیزه گرفتن از مشاور، اطرافیان و یا مطالب انگیزشی کنکور هستند که باید گفت انگیزه باید بعد از عمل گرایی به وجود بیاید نه اینکه اول انگیزه در فرد به وجود بیاید و بعد دست به مطالعه بزند. برای این کار هم بهترین راه حل این است که یک رکورد فوق العاده در طول روز برای خود ایجاد کنیم و در گزارش کار درسی خود ثبت کنیم.

بعد از آن قطعا با انگیزه بیشتری به ادامه مطالعه می پردازیم. در واقع هدف را کوتاه مدت در نظر می گیریم تا به آن برسیم و از آن انگیزه برای ادامه مسیر را پیدا کنیم.

به تاخیر انداختن شروع مطالعه حتی برای شروع صفری ها

بسیاری از افراد بر این باورند که باید تمامی امکانات و شرایط مهیا باشد سپس شروع به مطالعه کنند که باید گفت این تفکر کاملا اشتباه است چون خیلی از اطلاعات مثل روش مطالعه ، منابع خوب و… در خلال عمل گرایی و در طول مسیر به دست می آیند.

پس حتی اگر شروع صفر هستید و حس نا امیدی دارید بهتر است همین حالا شروع کنید و مطلب شروع صفر کنکور از بهمن ماه میتواند به شما کمک کند.

 

شاید برایتان جالب باشید: تغذیه ای مناسب برای دانش آموزان کنکوری
 
 

تاثیر مطالب کم تسلط در آزمون ها و کنکور

اطلاعات ناقص یکی از عواملی است که باعث می شود تمام زحمات فرد هدر شود چون در این صورت فرد در سر جلسه آزمون سوال را می خواند و به احتمال بسیار بالا به آن پاسخ غلط می دهد و یا حتی اگر به آن پاسخ ندهد،  تایمی را که صرف مطالعه و فکر کردن روی سوال می کند را از دست می دهد در صورتی که اگر فرد این مباحث را مطالعه نمیکرد به سرعت از روی سوالات آن ها در آزمون رد می شد و مدیریت آزمون بهتری داشت.

 

وکلام آخر…

دانش آموزان و کنکوری های عزیز از این که تا اینجا همراه ما بودید کمال تشکر را داریم. و امیدواریم که مطالب این پست که در رابطه با شروع نیمسال دوم کنکور بود برایتان مفید بوده باشد.گروه علمی آموزشی اندیشه برای شما آرزوی بهترین ها را دارد.
 

جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید؛

کارشناسان گروه علمی آموزشی اندیشه آماده هستند تا به همه سوالات و ابهامات شما پاسخ بدهند. شما می توانید از طریق سیستم مشاوره تحصیلی گروه علمی آموزشی اندیشه با این کارشناسان در ارتباط باشید و از تجربه کارشناسان ما برای انتخاب بهترین ها استفاده کنید.

 

                               گروه علمی آموزشی اندیشه

شما این فرصت را دارید، با تکمیل فرم زیر، قبل از انتخاب دوره آموزشی مناسب خود، از مشاوره رایگان کارشناسان آموزشی گروه علمی آموزشی اندیشه استفاده نمائید.

    مشاوران
    گروه علمی آموزشی اندیشه

    پاسخگوی شما هستند

    نظرات

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *